Fotoutstilling Dan Skj√¶veland «Bilder av tr√¶r, planter og annet buskas»

Den lokale unge kunstneren fra Kverneland, Dan Skjæveland
blir den f√łrste utstilleren v√•r etter Covid-19 pandemien.
Dette gleder vi oss til å være med på.
√Öpent:¬†L√łrdag 2 og 9 okt kl 13-16.00 og S√łndag 3 og 10 okt kl 12-17.00
Velkommen!

» Bilder av tr√¶r, planter og annet buskas» er navnet p√•¬†utstillingen»

Dette sier Dan om utstillingen sin:
Tr√¶r og planter har blitt grundig utforsket av fotografer siden mediets f√łdsel. Motivet har v√¶rt med p√• √• prege utviklingen av det fotografiske spr√•ket, og fra William Henry Fox Talbot sine fotogrammer p√• 1830-tallet frem til til Lee Friedlander sine komplekse komposisjoner i √łrkenen har vi f√•tt gleden av √• se disse enkle motivene gjengitt p√• en rekke ulike vis. I utstillingen¬†Bilder av tr√¶r, planter og annet buskas¬†fors√łker Dan Skj√¶veland √• bidra til v√•r visuelle arv med en tiln√¶rming som forh√•pentligvis evner √• bringe noe nytt ut av motivet. De utstilte bildene omfavner en rekke stilistiske uttrykk og er tatt i nasjonalparker, storbyer, gjennom vinduer, i parker og i museer.

Dan Skj√¶veland (f. 1987) debuterte i 2014 p√• H√łstutstillingen med tre verk. Han har i √•rene etter stilt ut flere steder nasjonalt og mottatt en rekke stipender. Utover egen utstillingsvirksomhet har han bidratt ved flere kunstrelaterte prosjekter – blant annet p√• boken Bill Dane Pictures… it’s not pretty som ble lansert sommeren 2020. I 2022 stiller han ut hos Nasjonalmuseet og hos H√• Gamle Prestegard.

CV Dan Skjæveland Medlem: NBK, FFF, UKS, TBK, BKFR
Nettside: http://danskjaeveland.no
UTVALGTE SEPARATUTSTILLINGER 2022 Hå Gamle Prestegard 2021 Klepp Kunstforening 2019 Levanger Kunstforening 2018 Studio K, Kvernaland 2017 Bryne Kunstforening 2016 Oslo Prosjektrom 2014 Fotografiens Hus, Oslo
UTVALGTE GRUPPEUTSTILLINGER 2022 Nasjonalmuseet, Oslo (Katalog) 2021 Nordic Light Festival, Kristiansund 2021 Galleri ni, Bryne med William Keckler 2020 Gymsal, LKV, Trondheim med Carlos Alberto Correia, Anne-Karin Furunes, Helene Kj√¶r, Edvine Larsen, H√©ctor Hern√°ndez Rosas, Randi Strand og Karoline S√¶tre 2019 Hallway, Galleri Blunk, Trondheim med Carlos Alberto Correia og Enrique Roura 2014 H√łstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (Katalog) 2013 Inngang: √Öpen d√łr, Rogaland kunstsenter, Stavanger