Kunstutstilling med Per Odd Aarrestad i november.

Vi i Klepp kunstforening er stolte over atter en gang, å få presentere denne kjente lokale kunstneren i  Folgehuset på Haugabakka Kleppe.  Åpning: Fredag 22.11.19

Per Odd Aarrestad¬†(F√łdt 5 .februar 1940 i Time)¬†er en lokal norsk billedkunstner og multikunstner, bosatt p√• Sele i Klepp Kommune.¬†Han er blant annet kjent for sine mange kunstverk i norske kirker.
Aarrestad har arbeidet med tegning og grafikk, og med skulpturer i tre, stein, metall, betong og glass. Han har stått for mer enn 40 offentlige utsmykninger (K:Wikipedia)

Aarrestad var en av utstillerne på Klepp kunstforening sin jubileumsutstilling i 2015

Relieff som blir vist på utstillingen.

Et¬†relieff¬†er et¬†skulpturarbeid¬†der motivet er delvis opph√łyd og framhevet i forhold til et plant underlag eller en bakgrunnsflate. Ordet kommer fra¬†fransk¬†relief¬†og¬†italiensk¬†rilievo¬†som er dannet av det¬†latinske¬†relevere, det vil si ¬ęl√łfte opp¬Ľ eller ¬ęgj√łre h√łyere¬Ľ.

Et av Aarrestads mest kjente verk er glassmaleriet i fondveggen i Bryne kirke, et glasskunstverk med en flate på hele 92 kvadratmeter.
Kilde:Wikipedia

Tresnitt og skisser/tegninger  (Fartein Valen)

CV
Utdannelse
Kristiansand offentlige lærerskole, eksamen 1963; SLFN, grafikk og tegning 1969-1970, skulptur 1971.
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Sandnes kommunes kulturstipend 1975; Studiereiser til K√łbenhavn og Edinburgh 1973 og -74; London 1976; Paris 1979 og -83; Provence 1984.

Stillinger, medlemskap og verv
Formingsl√¶rer Sandnes gymnas 1971-74; Pedagogiske h√łgskole, Stavanger 1974-78; Rogaland distrikstsh√łgskole 1978; stemmerett BKS; medlem Bildende Kunstneres Forening Rogaland, styremedlem 1982-84, medlem galleristyret 1976-77, kunstnerisk r√•d og jury 1978-82; styret Kunstskolen i Rogaland; Vestlandsutstillingens r√•d 1982-84; styremedlem Stavanger Fylkesgalleri 1981-83; medlem innkj√łpskomit√© fra 1984; jurymedlem Stavanger Kunstforening fra 1980; sensor SLFN 1978-1982.

Faktaboks (Kilde : Norsk kunstnerleksikon)
I f√łrste del av 1970-√•rene arbeidet Aarrestad parallelt med grafikk, tegning, maleri og skulptur. Virksomheten ble etter hvert konsentrert om grafikk, s√¶rlig dyptrykk, h√łytrykk og plantrykk, foruten tegning og skulptur; best kjent er hans tresnitt. I 1980-√•rene har Aarrestad arbeidet med tresnitt og litografi i farger og svart-hvitt. Grunnfargene r√łdt, gult og bl√•tt gir varme fargeklanger. Grafikken utf√łres gjerne i serier. f.eks.¬†Tuddalsbrev¬†med motiv hentet fra Tuddal i Telemark. Hans landskapsskildringer er gjengivelser av subjektive naturopplevelser. Bruddstykker av natur og mennesker stilles gjerne sammen i symbolske sammenhenger. (Hit kom vi¬†og¬†Her ute, begge 1979, Stavanger Fylkesgalleri). Aarrestads tegninger og litografier er mer figurative enn tresnittene. Aa.s virksomhet i 80-√•rene har v√¶rt mest konsentrert om st√łrre plastiske utsmykkingsarbeider, med f√• unntak relieffer i ulike teknikker. Formspr√•ket var non-figurativt til midten av 70-√•rene, da abstrakte formelementer ble sammenstilt med stiliserte naturalistiske figurasjoner. Tre, stein, st√•l og messing varieres og kombineres. Innholdsmessig har materialbildene mye til felles med samtidige tegninger og grafiske arbeider. Seiersmotivet og en s√¶rpreget rytmisk, oppadstrebende tendens videref√łres i relieffer til kirker, f.eks. alterveggen i J√łrpeland kirke (1982).

Her har¬†Per¬†Odd Aarrestad bes√łk i sitt atelier av v√•r forrige utstiller Svein Arild Berntsen, som spiller munnspill for han.Bryne Kirke

Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
1972, relieff, NRK Bergen (stål 1972)
1976, relieff, DnC Sandnes (stål 1976)
1978, relieff, Jonas √ėgl√¶nd A/S, Sandnes (tre 1978)
1979, materialbilde, Taarnby AS, Danmark (tre 1979)
1979, relieff (tre 1979) og skulptur (stål 1979) til fondveggen, Gand kirke, Sandnes
1981, relieff til fondveggen, Metodistkirken, Sandnes (tre 1981)
1982, Kristus, J√łrpeland kirke (messing 1982)
1982, mosaikk, Conocos adminis

• Stavanger fylkesgalleri