Kunstutstilling med Per Odd Aarrestad i november.

Vi i Klepp kunstforening er stolte over atter en gang, å få presentere denne kjente lokale kunstneren i  Folgehuset på Haugabakka Kleppe.  Åpning: Fredag 22.11.19

Per Odd Aarrestad (Født 5 .februar 1940 i Time) er en lokal norsk billedkunstner og multikunstner, bosatt på Sele i Klepp Kommune. Han er blant annet kjent for sine mange kunstverk i norske kirker.
Aarrestad har arbeidet med tegning og grafikk, og med skulpturer i tre, stein, metall, betong og glass. Han har stått for mer enn 40 offentlige utsmykninger (K:Wikipedia)

Aarrestad var en av utstillerne på Klepp kunstforening sin jubileumsutstilling i 2015

Relieff som blir vist på utstillingen.

Et relieff er et skulpturarbeid der motivet er delvis opphøyd og framhevet i forhold til et plant underlag eller en bakgrunnsflate. Ordet kommer fra fransk relief og italiensk rilievo som er dannet av det latinske relevere, det vil si «løfte opp» eller «gjøre høyere».

Et av Aarrestads mest kjente verk er glassmaleriet i fondveggen i Bryne kirke, et glasskunstverk med en flate på hele 92 kvadratmeter.
Kilde:Wikipedia

Tresnitt og skisser/tegninger  (Fartein Valen)

CV
Utdannelse
Kristiansand offentlige lærerskole, eksamen 1963; SLFN, grafikk og tegning 1969-1970, skulptur 1971.
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Sandnes kommunes kulturstipend 1975; Studiereiser til København og Edinburgh 1973 og -74; London 1976; Paris 1979 og -83; Provence 1984.

Stillinger, medlemskap og verv
Formingslærer Sandnes gymnas 1971-74; Pedagogiske høgskole, Stavanger 1974-78; Rogaland distrikstshøgskole 1978; stemmerett BKS; medlem Bildende Kunstneres Forening Rogaland, styremedlem 1982-84, medlem galleristyret 1976-77, kunstnerisk råd og jury 1978-82; styret Kunstskolen i Rogaland; Vestlandsutstillingens råd 1982-84; styremedlem Stavanger Fylkesgalleri 1981-83; medlem innkjøpskomité fra 1984; jurymedlem Stavanger Kunstforening fra 1980; sensor SLFN 1978-1982.

Faktaboks (Kilde : Norsk kunstnerleksikon)
I første del av 1970-årene arbeidet Aarrestad parallelt med grafikk, tegning, maleri og skulptur. Virksomheten ble etter hvert konsentrert om grafikk, særlig dyptrykk, høytrykk og plantrykk, foruten tegning og skulptur; best kjent er hans tresnitt. I 1980-årene har Aarrestad arbeidet med tresnitt og litografi i farger og svart-hvitt. Grunnfargene rødt, gult og blått gir varme fargeklanger. Grafikken utføres gjerne i serier. f.eks. Tuddalsbrev med motiv hentet fra Tuddal i Telemark. Hans landskapsskildringer er gjengivelser av subjektive naturopplevelser. Bruddstykker av natur og mennesker stilles gjerne sammen i symbolske sammenhenger. (Hit kom vi og Her ute, begge 1979, Stavanger Fylkesgalleri). Aarrestads tegninger og litografier er mer figurative enn tresnittene. Aa.s virksomhet i 80-årene har vært mest konsentrert om større plastiske utsmykkingsarbeider, med få unntak relieffer i ulike teknikker. Formspråket var non-figurativt til midten av 70-årene, da abstrakte formelementer ble sammenstilt med stiliserte naturalistiske figurasjoner. Tre, stein, stål og messing varieres og kombineres. Innholdsmessig har materialbildene mye til felles med samtidige tegninger og grafiske arbeider. Seiersmotivet og en særpreget rytmisk, oppadstrebende tendens videreføres i relieffer til kirker, f.eks. alterveggen i Jørpeland kirke (1982).

Her har Per Odd Aarrestad besøk i sitt atelier av vår forrige utstiller Svein Arild Berntsen, som spiller munnspill for han.Bryne Kirke

Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
1972, relieff, NRK Bergen (stål 1972)
1976, relieff, DnC Sandnes (stål 1976)
1978, relieff, Jonas Øglænd A/S, Sandnes (tre 1978)
1979, materialbilde, Taarnby AS, Danmark (tre 1979)
1979, relieff (tre 1979) og skulptur (stål 1979) til fondveggen, Gand kirke, Sandnes
1981, relieff til fondveggen, Metodistkirken, Sandnes (tre 1981)
1982, Kristus, Jørpeland kirke (messing 1982)
1982, mosaikk, Conocos adminis

• Stavanger fylkesgalleri