Utstilling med Arne Bendik Sjur

Fredag 6.oktober kl.19.00 i Folgehuset pÄ Hauabakka. Klepp Kunstforening opnar utstillinga med en av vÄre stÞrste grafikere Arne Bendik Sjur

Tittelen pÄ

• LĂžrdag 07.oktober kl.13.00-16.00
  • SĂžndag 08.oktober kl.12.00-17.00
  • LĂžrdag 14.oktober kl.13.00-16.00
  • SĂžndag 15.oktober kl.12.00-17.00
  • LĂžrdag 21.oktober kl.13.00-16.00
  • SĂžndag 22.oktober kl.12.00-17.00

Arne Bendik Sjur har stÄtt pÄ Þnskelista vÄr over lang tid og endelig er han her. Tre helger nÄ i oktober. Kom og sjÄ fantastiske detaljerike kunstverk.

Han arbeider i serier og vil vise «Mytologisk landskap» og «Mytisk landskap».

Arne Bendik Sjur (fÞdt 9. mai 1941 i Oslo) har gjennom hele sitt kunstnerskap i over 50 Är holdt seg til grafikk og tegning i smÄ, klassiske formater og hovedsakelig koldnÄlsraderinger (mest sort- hvitt). Han er en av de stÞrste innen grafiske kunst her til lands og har ogsÄ vunnet internasjonal annerkjennelse innad i Norden, USA, Frankrike og England for sine sÊregne arbeider.

Planen var Ă„ bli arkitekt men en sykkeltur gjennom Europa med mye tegning underveis, satte ham pĂ„ andre tanker. Hans tegninger fra reisen ga opptak ved Statens HĂ„ndverks- og Kunstindustriskole i Oslo (1963–64). Olav Mosebekks tegneundervisning var det som gav mening og han lĂŠrte seg de grafiske teknikkene ved skolen samtidig som han studerte sine forgjengere i museer. SĂŠrlig betydningsfullt var selvstudiet ved kobberstikksamlingen pĂ„ Metropolitan Museum of Art i New York, som han ble kjent med under et USA-opphold 1966–67.

Oppholdet i New York ble viktig ogsĂ„ av andre Ă„rsaker, og Sjur brukte mye av sin tid til Ă„ observere og tegne alle slags mennesker i metropolen. PĂ„ turene med undergrunnsbanen lĂŠrte han seg Ă„ arbeide i smĂ„ notisbĂžker, slik at ikke medpassasjerene ble oppmerksomme pĂ„ de kjappe portretteringene som gav ham et viktig rĂ„materiale. Denne metoden skulle han etter hvert utvikle til mesterskap. Noe av grunnlaget for hans fabelaktige observasjoner av andre lĂ„ – og ligger – i de tallĂžse selvportrettene, der “gratismodellen” karakteriseres i alle posisjoner og over hele skalaen av mimikk og emosjonelle uttrykk. PĂ„ Sjurs arbeidsbord finnes ogsĂ„ en menneskeskalle og forskjellige dyrekranier, som bokstavelig talt er studert inn til beinet og ned i minste detalj.

I fÞlge ham selv er han opptatt av Ä vise «hvor skjÞrt livet er».

Arne Bendik Sjur har, i tradisjonen fra Munch, arbeidet sÄ nÊrgÄende og gÄtt sÄ dypt i sinnets irrganger at han eliminerer mye av selvsensuren og Äpner for det tilbakeholdte og trykkende. Dette har bidratt til Ä se og mÞte andre pÄ en direkte og uforstilt mÄte ogsÄ utenfor den tradisjonelle atelier- og gallerisituasjonen. For Ä kommunisere med et stÞrre publikum laget han ogsÄ rimelige plakatutgaver og postkort av flere kjente koldnÄlsraderinger og stod selv som gateselger pÄ Karl Johan sommerstid og solgte dem.

Arne Bendik Sjur er representert med en rekke grafiske blad i Nasjonalgalleriet. Hans grafikk finnes dessuten i alle norske kunstmuseer foruten i Nationalmuseum i Stockholm, Göteborg Konstmuseum og Uffizi-galleriet i Firenze.

Samandrag/utdrag frÄ Norsk biografisk leksikon, online.