Utstilling med Erling Valtyrson

Velkommen til Erling Valtyrson sin utstilling i Folgehuset Haugabakka 9.

Åpning fredag 6.april kl 19.00

• Lørdag 7.april kl 13.00-16.00
  • Søndag 8. april kl 12.00-17.00
  • Lørdag 14. april kl 13.00-16.00
  • Søndag 15. april kl 12.00-17.00

Veibeskrivelse se: «Besøk oss»

ERLING VALTYRSON – Mezzotint mester

Det er en stor glede for Klepp Kunstforening når Erling Valtyrson (f. 1955, Ålesund) viser nye grafiske arbeider i Folgehuset på Klepp

Erling Valtyrson er født 1955 i Ålesund, og utdannet ved grafikkavdelingen på Statens Kunst- og Håndverksskole i Bergen 1980- 86.

Valtyrson er kjent som en av vÃ¥re fremste grafikere – nasjonalt og internasjonalt høyt anerkjent og verdsatt. Han har hatt et utall utstillinger i inn- og utland og har faste gallerier i New York, Paris, Montreal og Tokyo. I Paris er han, som eneste skandinaviske medlem, blitt tatt opp i det ærverdige Société des Peintres-Graveurs Français..

I mai 2018 deltar han ved Royal Academy Print Fair i London med en rad arbeider. Hans verk er innkjøpt til bl.a. Nasjonalgalleriet, Samtidskunstmuseet, KODE, Norges Bank, Musee Jenisch i Sveits, Bibliotheque Nationale, Paris og Dronning Sonjas samling.

Erling Valtyrson arbeider i den grafiske teknikken mezzotint, en mer enn 300 Ã¥r gammel teknikk innen dyptrykk. At denne teknikken stiller ekstremt høye krav til hÃ¥ndverksmessige ferdigheter og nøyaktighet, er noe som verdsettes av kjennere innenfor grafikken – ikke minst i Japan, hvor grafikk er et medium som har meget høy status.

Den grafiske teknikken mezzotint er spesielt egnet til å få fram gråtoner i alle nyanser, i tillegg til en dyp, sort flate som vanskelig oppnås i andre grafiske teknikker. Motivene i Valtyrsons bilder kan være stilleben, portretter eller scener med surrealistiske undertoner. Bildene er ofte dramatiske med sterke lys- og skygge effekter, der den helt sorte flaten har en sentral rolle i opplevelsen av bildets fortelling.

Gjennom denne trykkemetoden har Valtyrson gjort seg bemerket som en «grafikkens mester», og har fått bred internasjonal anerkjennelse for sitt særegne uttrykk.  Han deler inn bildene sine i to motivtyper; studier eller forestillinger, som enten er rent hverdagslige eller mer surrealistiske.

Kilde:deler av tekst er fra Bergens reiselivslag, via Visit Norway sine sider på internett.