Utstilling med Erling Valtyrson

Velkommen til Erling Valtyrson sin utstilling i Folgehuset Haugabakka 9.

Åpning fredag 6.april kl 19.00

• L√łrdag 7.april kl 13.00-16.00
  • S√łndag 8. april¬†kl 12.00-17.00
  • L√łrdag 14. april kl 13.00-16.00
  • S√łndag 15. april kl 12.00-17.00

Veibeskrivelse se: ¬ęBes√łk oss¬Ľ

ERLING VALTYRSON ‚Äď Mezzotint mester

Det er en stor glede for Klepp Kunstforening når Erling Valtyrson (f. 1955, Ålesund) viser nye grafiske arbeider i Folgehuset på Klepp

Erling Valtyrson er f√łdt 1955 i √Ölesund, og utdannet ved grafikkavdelingen p√• Statens Kunst- og H√•ndverksskole i Bergen 1980- 86.

Valtyrson er kjent som en av v√•re fremste grafikere – nasjonalt og internasjonalt h√łyt anerkjent og verdsatt. Han har hatt et utall utstillinger i inn- og utland og har faste gallerier i New York, Paris, Montreal og Tokyo. I Paris er han, som eneste skandinaviske medlem, blitt tatt opp i det √¶rverdige Soci√©t√© des Peintres-Graveurs Fran√ßais..

I mai 2018 deltar han ved Royal Academy Print Fair i London med en rad arbeider. Hans verk er innkj√łpt til bl.a. Nasjonalgalleriet, Samtidskunstmuseet, KODE, Norges Bank, Musee Jenisch i Sveits, Bibliotheque Nationale, Paris og Dronning Sonjas samling.

Erling Valtyrson arbeider i den grafiske teknikken mezzotint, en mer enn 300 √•r gammel teknikk innen dyptrykk. At denne teknikken stiller ekstremt h√łye krav til h√•ndverksmessige ferdigheter og n√łyaktighet, er noe som verdsettes av kjennere innenfor grafikken – ikke minst i Japan, hvor grafikk er et medium som har meget h√ły status.

Den grafiske teknikken mezzotint er spesielt egnet til å få fram gråtoner i alle nyanser, i tillegg til en dyp, sort flate som vanskelig oppnås i andre grafiske teknikker. Motivene i Valtyrsons bilder kan være stilleben, portretter eller scener med surrealistiske undertoner. Bildene er ofte dramatiske med sterke lys- og skygge effekter, der den helt sorte flaten har en sentral rolle i opplevelsen av bildets fortelling.

Gjennom denne trykkemetoden har Valtyrson gjort seg bemerket som en ¬ęgrafikkens mester¬Ľ, og har f√•tt bred internasjonal anerkjennelse for sitt s√¶regne uttrykk.¬† Han deler inn bildene sine i to motivtyper; studier eller forestillinger, som enten er rent hverdagslige eller mer surrealistiske.

Kilde:deler av tekst er fra Bergens reiselivslag, via Visit Norway sine sider på internett.