Utstilling med Herbert Thoma

thumbnail_6d_0009-1-3

Fredag 11. november kl.19.00 opnar Klepp Kunstforening utstillinga «Forgrenede Erindringer» av Herbert Thoma. Dette skjer i Folgehuset pĂ„ Haugabakka 9, Kleppe.

• LĂžrdag 12/11 kl.13.00-16.00
  • SĂžndag 13/11 kl.12.00-17.00
  • LĂžrdag 19/11 kl.13.00-16.00
  • SĂžndag 20/11 kl.12.00-17.00

thumbnail_6d_0012-2-3

Herbert Thoma er fĂždd i Wien, Østerrike i 1944 og kom til Noreg i 1971. Han er utdanninga ved HĂžhere Lehr und Versuchsanstalt fĂŒr Textilindustrie i Wien 1960 –1964, Hochschule fĂŒr Angewandte Kunst.

Herbert Thoma har budd i Noreg sidan 1971 og har i 35 Är markert seg bÄde inn- og utanlands som i Wien, Paris og Augsburg. Han har hatt ei rekkje separatutstillinger i tillegg til ein mengde utsmykningsoppdrag. Kunstverk av Herbert Thoma er kjÞpt av fleire offentlege galleri og institusjonar, blant anna Nasjonalgalleriet, Norsk KulturrÄd, Rogaland Kunstmuseum og Riksgalleriet.

thumbnail_6d_0015-3-3

Herbert Thoma bur i Egersund og Klepp Kunstforening har hatt gleden av Ä arrangere utstilling med Thoma fÞr, noko som publikum har satt stor pris pÄ.

Hans utstilling denne gongen, «Forgrenede Erindringer» inneheld bĂ„de maleri, grafikk og teikningar. Me gler oss til opninga og hĂ„per mange tek turen innom.

img_9608-1

Karsten Helleland skriv i jan. 2004  pÄ nettsida til Eigersund kommune:

I Herbert Thomas billedverden er det en tvetydighet sÄ vel i bildenes litterÊre innhold som i billedsprÄket.

Denne tvetydigheten manifesterer seg i hans billedsprÄk i en sÞken mot billedformer og til dels farver knyttet til kubismen, der sÊrlig Georges Braque har hatt stor innflytelse pÄ kunstneren. Dette sees naturligvis sterkest i de mer abstrakte komposisjonene, der kompakte strukturer dominerer billedflaten og definerer dens rom. Men ogsÄ i bilder med figurer hvor stÞrre og fÊrre elementer beskriver forholdet mellom rom og flate ut fra kubistiske kriterier.

I en sÊrstilling i denne sammenhengen stÄr et stort halvabstrahert stilleben holdt i svart og mÞrke jordfarver som bÄde i motiv og med sin stramme og raffinerte forvaltning av farver fremstÄr som en hyllest til Braque. Et sÊrtrekk ved Herbert Thoma komposisjoner som gÄr igjen i nesten alle hans bilder er trangen til Ä la flaten Äpne seg? som regel midt i bildet, og dermed gi en slags fluktvei innover i billedrommet.

Den andre sentrale faktoren i Herbert Thomas billedsprÄk er bruken av surrealistbeslektede elementer i form av gjenstander, dyr og mennesker som sammen ikke former noen klar historie. Det nÞrer snarere opp under tosidigheten i bildene ved at man lurer pÄ om de kun skal leses som en nÞdvendig del av bildets komposisjon, eller om man mÄ sÞke en psykisk eller litterÊr tydning av figurene. Den samme underfundigheten ligger ofte i malerienes titler.