Utstilling med Sn√łfrid Hunsbedt Eiene

 

Bilde 051

Opning fredag 15.april  kl.19.00 i Folgehuset på Haugabakka.

  • L√łrdag 16.april kl.13.00-16.00
  • S√łndag 17.april kl.12.00-17.00
  • L√łrdag 23.april kl.13.00- 16.00
  • S√łndag 24.april kl.12.00-17.00

Sn√łfrid Hunsbedt Eiene fr√• Stavanger som b√•de maler og teiknar, kjem til Klepp med teikningar med tittelen Broderi :Folder

Utdanninga har ho fr√•¬†Kunstskolen i Rogaland og Vestlandets kunstakademi i slutten av 1980 og midt p√• 1990 talet. I 2004 studerte ho p√• Hospitant Akademi for figurteater, i √ėstfold.

Ho har hatt ei rekkje separatutstillingar og gruppeutstillingar samt hatt ei vandreutstilling. Kunsten hennar har vore representert b√•de p√• H√łstutstillinga, S√łrlandsutstillinga og Vestlandsutstillinga heile 17 gongar. F√łrste gongen var allerede i 1989 og siste gong p√• H√łstutstillinga i september 2015. I 2010 var ho Maijazzkunstner i Stavanger, samt fleire bilete har vore nytta til utsmykking.

Ho er og mellom anna kj√łpt inn av Norsk Kulturr√•d b√•de i ¬†1997,2001 og 2006.

Bilde 054

Utstillinga » Broderi i et utvidet felt» p√• H√• gamle prestegard i 2006 fekk fyldig omtale av Trond Borgen i Stavanger Aftenblad.

Han skriv mellom anna : –¬†teknisk dyktighet, samtidig som de gir oss et interessant perspektiv p√• denne gamle, tradisjonelle kvinnesysselen. Fortidens kvinnelige husflid l√łftes frem som billedkunst.¬†

Eienes motiver er gamle broderier, fra duker og puter til de enkle setningene som ofte hang rundt om i hjemmene f√łr i tiden: ¬ęF√• er som far, ingen er som mor¬Ľ, ¬ęGud som har oss sm√•barn kj√¶r, se til mig som liten er¬Ľ. All den fliden og omsorgen som ligger bak slike broderistykker l√łfter Eiene fram p√• nytt, n√• i sin kj√¶rlige omsorg for tegningenes strek og fargelegging med blyantens bl√łteste nyanser.

En stille konsentrasjon fyller rommene, med sting og strek, nostalgi og sterk materialf√łlelse.

For i Eienes tegninger finnes en stille innforlivethet som er sjelden √• finne i norsk tegnekunst i dag ‚Äď det er nesten som om vi kan h√łre disse tekstilene puste, der de framst√•r p√• billedflaten som en slags tekstile portretter, som i bildene av de kr√łllete dukene, eller av sofaputen med dukken ved sin side.

PB170007

Sissel Beate Eriksen Skar skriv i  Norsk Husflid :

«En tegning av Sn√łfrid er s√• levende at en f√•r lyst til √• stryke over duken, der den ligger med sine myke folder. Den som har levd noen ti√•r, minnes broderier som hang rundt i hjemmene: F√• er som far, ingen som mor, eller Gud, som har oss sm√•barn kj√¶r, se til meg som liten er. Broderte brettholdere, sm√• brikker, l√łpere og duker. H√•ndens skj√łnnhet fra bestemors tid er brakt videre via Sn√łfrids √•rv√•kne blikk, og blyanten som kopierer sting etter sting.»

IMG_4490

Kunstnaren fr√• ei tidlegare utstilling,¬†– «Fra √• tegne gamle, forlatte hus, har jeg g√•tt inn i husene. Hva blir etterlatt? Ofte broderier: Puter, pynteh√•ndkl√¶r, hekleting…,»¬†