Utstilling med Stanley Stornes

ØYEBLIKKET, tempera-olje, 100x70

«Ã˜yeblikk» er tittelen pÃ¥ utstillinga som har opning fredag 31. oktober 2014 kl.19.00:

• Laurdag  1. november  kl. 13.00 – 16.00
  • Søndag   2. november  kl. 12.00 – 17.00
  • Laurdag 8. november kl. 13.00 – 16.00
  • Søndag   9. november  kl. 12.00 – 17.00

Stanley i arbeid med Øyeblikket

Stanley Stornes i arbeid med «Ã˜yeblikket»

STANLEY STORNES I KLEPP KUNSTFORENING

ØYEBLIKK

50 Ã…R MED PENSEL

En billedkunstner er som et tidsvitne. Et vaktsomt blikk mÃ¥ være i forkant av øyeblikket, for sÃ¥ Ã¥ gripe det i nuet og deretter Ã¥ vise øyeblikket som har vært. – En bølge som slÃ¥r mot strand, et vindpust, et lyn pÃ¥ himmelen, en haglbyge, et solstreif, et spor i snø, fuglens vingeslag – Stornes fanger disse øyeblikkene til sin skisseblokk.  Form, farge og lys i bevegelse blir fanget med raske streker pÃ¥ papir. Noen skisser blir bearbeidet med tusj eller tempera, andre blir en idé til maleri, malt med djerve penselstrøk pÃ¥ lerret. Et ØYEBLIKK ved Jærstranden eller i Lysefjorden er fanget til evig tid.

Utstillingen består av malerier, tegninger og litografier.

Alle maleriene er blitt til i 2014, malt i Stornes sitt atelier i Indre Vågen, Sandnes. Litografiene er laget i Clot Bramsens verksted i Paris, mens tegningene har fanget øyeblikket direkte i møte med naturen.

Stanley Stornes (f.1939) er maler, grafiker og tegner. Han er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Han debuterte i Kunstnerforbundet i Oslo i 1967, og har siden hatt 60 separatutstillinger og deltatt på mange separatutstillinger. Arbeidene hans er blant annet innkjøpt av både Riksgalleriet, Nasjonalgalleriet og Stavanger Kunstmuseum, og han har hatt en rekke offentlige og private utsmykningsoppdrag.

Innen kunstnerorganisasjonene både lokalt og sentralt har han hatt flere betydelige verv. Han har mottatt kultur-, arbeids- og reisestipend fra stat og fylke, han har foretatt flere studiereiser, og han har hatt arbeidsopphold i både Roma og Paris.

Stornes er født i Stavanger og bor og arbeider på brygga i Indre Vågen på Sandnes, hvor han har eget atelier

Frå opninga 31 oktober 2014

Saksofon

Jon Øystein Gravdal frå Klepp Kulturskule

opninga

Mykje folk på opninga

sekretariat

Sekretæriatet med styremedlemmer i Klepp Kunstforening

Kunstutstillinga er herved opna 🙂

I 2007 hadde Stornes utstillinga «Puls» i Klepp Kunstforening og no gler me oss til den nye utstillinga «Ã˜yeblikk» med maleri og grafikk.

001_b

Frå montering av utstillinga i 2007.

003_b

Kunstverket med tittelen «Puls»