Utstilling med Stanley Stornes

テ郎EBLIKKET, tempera-olje, 100x70

«テyeblikk» er tittelen pテ・ utstillinga som har opning fredag 31. oktober 2014 kl.19.00:

• Laurdagツ 1. novemberツ kl. 13.00 窶 16.00
  • Sテクndagツツ 2. novemberツ kl. 12.00 窶 17.00
  • Laurdag 8. november kl. 13.00 窶 16.00
  • Sテクndagツツ 9. novemberツ kl. 12.00 窶 17.00

Stanley i arbeid med テyeblikket

Stanley Stornes i arbeid med «テyeblikket»

STANLEY STORNES I KLEPP KUNSTFORENING

テ郎EBLIKK

50 テR MED PENSEL

En billedkunstner er som et tidsvitne. Et vaktsomt blikk mテ・ vテヲre i forkant av テクyeblikket, for sテ・ テ・ gripe det i nuet og deretter テ・ vise テクyeblikket som har vテヲrt. – En bテクlge som slテ・r mot strand, et vindpust, et lyn pテ・ himmelen, en haglbyge, et solstreif, et spor i snテク, fuglens vingeslag 窶 Stornes fanger disse テクyeblikkene til sin skisseblokk.ツ Form, farge og lys i bevegelse blir fanget med raske streker pテ・ papir. Noen skisser blir bearbeidet med tusj eller tempera, andre blir en idテゥ til maleri, malt med djerve penselstrテクk pテ・ lerret. Et テ郎EBLIKK ved Jテヲrstranden eller i Lysefjorden er fanget til evig tid.

Utstillingen bestテ・r av malerier, tegninger og litografier.

Alle maleriene er blitt til i 2014, malt i Stornes sitt atelier i Indre Vテ・gen, Sandnes. Litografiene er laget i Clot Bramsens verksted i Paris, mens tegningene har fanget テクyeblikket direkte i mテクte med naturen.

Stanley Stornes (f.1939) er maler, grafiker og tegner. Han er utdannet ved Statens hテ・ndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Han debuterte i Kunstnerforbundet i Oslo i 1967, og har siden hatt 60 separatutstillinger og deltatt pテ・ mange separatutstillinger. Arbeidene hans er blant annet innkjテクpt av bテ・de Riksgalleriet, Nasjonalgalleriet og Stavanger Kunstmuseum, og han har hatt en rekke offentlige og private utsmykningsoppdrag.

Innen kunstnerorganisasjonene bテ・de lokalt og sentralt har han hatt flere betydelige verv. Han har mottatt kultur-, arbeids- og reisestipend fra stat og fylke, han har foretatt flere studiereiser, og han har hatt arbeidsopphold i bテ・de Roma og Paris.

Stornes er fテクdt i Stavanger og bor og arbeider pテ・ brygga i Indre Vテ・gen pテ・ Sandnes, hvor han har eget atelier

Frテ・ opninga 31 oktober 2014

Saksofon

Jon テystein Gravdal frテ・ Klepp Kulturskule

opninga

Mykje folk pテ・ opninga

sekretariat

Sekretテヲriatet med styremedlemmer i Klepp Kunstforening

Kunstutstillinga er herved opna 泗

I 2007 hadde Stornes utstillinga «Puls» i Klepp Kunstforening og no gler me oss til den nye utstillinga «テyeblikk» med maleri og grafikk.

001_b

Frテ・ montering av utstillinga i 2007.

003_b

Kunstverket med tittelen «Puls»